‘Als cco ben ik verantwoordelijk voor al onze werkzaamheden voor en met klanten. We ontwikkelen proposities, zorgen voor groei met nieuwe klanten of uitbreiding van dienstverlening aan bestaande klanten. En we vertalen wet- en regelgeving en maatschappelijke ontwikkelingen naar dienstverlening voor onze klanten. Ik maak geen onderscheid in klanten: pensioenuitvoerders, deelnemers en werkgevers, ze zijn allemaal even belangrijk voor ons.’
‘Wat me opviel, was hoe complex de uitvoering daarachter was’
Complex bedrijf eenvoudig maken
‘Toen ik hier 3 jaar geleden begon, was TKP er – met overzichtelijke portals en begrijpelijke en persoonlijke communicatie – al goed in geslaagd om pensioen voor deelnemers begrijpelijk te maken. Wat me opviel, was hoe complex de uitvoering daarachter was. Dat kwam door de grote variatie aan pensioenuitvoerders die we in de boeken hadden: pensioenverzekeraars, pensioenfondsen en premiepensioeninstellingen, en meer. Mijn opdracht was dan ook om samen met klanten en collega’s ons complexe bedrijf eenvoudig te maken. Met als katalysator het nieuwe pensioenstelsel.’
Van vraag naar aanbod
‘De overgang naar het nieuwe stelsel was dé kans om opnieuw te beginnen en naar een easy uitvoering te bewegen. Het vertrekpunt daarbij is onze producten- en dienstencatalogus (pdc) geworden. Daarmee gaan we van vraaggestuurde naar aanbodgedreven dienstverlening. Eerder was het bijna per pensioenuitvoerder ‘u vraagt, wij draaien’. Je kunt je voorstellen hoe complex de uitvoering dan wordt. Nu bieden we een rijk assortiment van producten en diensten – ontwikkeld sámen met onze klanten – waarmee ze zelf hun regeling kunnen samenstellen. De crux is om de complexiteit in IT en processen te vereenvoudigen langs de as van onze pdc. Dat zorgt uiteindelijk voor een beter beheersbare, tijdige en foutloze pensioenuitvoering. En dat maakt pensioen voor iedereen makkelijk.’
‘We zitten midden in de grootse verandering in de pensioensector ooit’
Plezier en trots
‘We zitten midden in de grootse verandering in de pensioensector ooit. Dat is hard werken, vaak onder hoge tijdsdruk. Het is ook iets om trots op te zijn. Want 4 miljoen deelnemers naar een nieuwe pensioenregeling brengen, dat maak je maar één keer mee. Ik vind het belangrijk om collega’s goed te begeleiden in de verandering en het werk easy te maken. Plezier in het werk staat daarbij voorop. Want wie plezier heeft, kan veel aan. Bij TKP is daar dan ook veel ruimte voor, bijvoorbeeld met activiteiten als hardlopen, fietsen, zomer- en winterfeesten. Ikzelf ga graag buiten sporten, tuinieren of wandelen met de hond om mijn hoofd leeg te maken. Hoewel ik óók energie krijg van de complexiteit van het pensioenvak!’