‘Met een club van zo’n 80 collega’s ben ik als manager Operations verantwoordelijk voor de uitvoering van de verzekerd pensioen polissen van Aegon. Verzekerd pensioen is 4 keer zo complex als een gemiddeld pensioen. Dat komt doordat contracten met werkgevers op punten afwijken, waardoor niks hetzelfde is. Het is mijn missie om die complexiteit voor medewerkers werkbaar te krijgen én te houden. Uiteindelijk levert dat deelnemers een kloppend en uitlegbaar pensioen op.’
Andere way of working
‘Ik ben pragmatisch ingesteld: als iets eenvoudiger kan, wil ik dat regelen. In de pensioensector zijn mensen nog wel eens geneigd om de dingen te doen zoals ze gewend waren. Ik probeer ze te challengen: wat is nodig om het anders te doen zodat het makkelijker wordt? Dat kan bijvoorbeeld door afspraken met klanten aan te passen. Door een nieuwe way of working te organiseren. En door processen anders aan te pakken dan we tot nu toe we deden.’
‘Ik ben pragmatisch ingesteld: als iets eenvoudiger kan, wil ik dat regelen’
Volledig automatiseren
‘Mijn droom is om het proces van met pensioen gaan volledig te automatiseren. Dat wordt ook wel straight-through-processing, kortweg stp, genoemd. Stp maakt een proces minder foutgevoelig. En dat is zéker voor deelnemers belangrijk: zij willen een kloppend en foutloos pensioen. De eerste stappen zijn gezet. Zo hebben we de datakwaliteit verbeterd. En daarmee faciliteren we de randvoorwaarden om het proces z’n werk goed en zoveel mogelijk geautomatiseerd te laten doen.’
Leren van fouten
‘Processen makkelijk maken is niet easy. Het vraagt om hersenkraken. En het vraagt erom dat we iedere dag nadenken over hoe we dingen eenvoudiger kunnen maken. En dat we bijvoorbeeld ook leren van onze fouten. Zodat we onszelf blijven verbeteren. Wat leren we van een incident, hoe voorkomen we het en hoe passen we ons werk aan zodat het niet nog eens gebeurt? Ook op die manier maken we het werk makkelijker. En kunnen medewerkers erop vertrouwen dat het de volgende keer goed gaat.’