‘Voor pensioenuitvoerders zijn we een strategische partner. We delen kennis en duiden ontwikkelingen. Als accountmanager ben ik de linking pin tussen onze klanten en TKP. Wat wij bedenken moet ik kort en bondig uitleggen aan bestuurders, zodat zij verstandige besluiten kunnen nemen. Andersom hebben de bestuurders – onder meer via sociale partners en toezichthouders – wensen en eisen die ik weer moet overbrengen aan TKP. Om beide kanten op een goede uitleg te geven, zorg ik ervoor dat ik het eerst zelf snap én goed voorbereid ben.’
‘Ik lees me in en vraag door bij de experts. Zo ben ik goed voorbereid’
Verhaallijn voorbereiden
‘Een goede uitleg begint met het voorbereiden van een verhaallijn. Ik lees me in en vraag door bij de experts. Als TKP een bepaalde dienst wil verkopen, dan vraag ik hoe het werkt, waarom het nodig is, wat het kost en welke alternatieven er zijn. Zo kan ik mijn klanten van antwoorden voorzien waarop ze hun besluiten kunnen baseren. Hebben mijn klanten een wens? Dan vraag ik door naar de vraag achter de vraag, waarom het zo belangrijk voor ze is en hoe de vlag erbij hangt als ik ‘nee’ moet verkopen. Zo heb ik alle argumentatie paraat om bij TKP mijn verhaal te doen.’
Wandelen met de honden
‘Een eenvoudig verhaal is bestendig, blijvend uitlegbaar én reproduceerbaar. Stel dat ik bij een bestuur aankom met een ingewikkeld, onsamenhangend verhaal met onduidelijke keuzes. Dan snappen ze het niet, nemen ze geen goed onderbouwde besluiten en weten ze een jaar later niet meer wat ze hebben besloten. Tijdens mijn wandelingen met de honden oefen ik mijn verhaallijnen. Ik loop in mijn hoofd scenario’s door, bedenk welke vragen er kunnen komen en vat mijn verhaal kort en bondig samen.’
‘De beste oplossing is de eenvoudigste. Dat is een filosofie naar mijn hart’
In tien minuten gelukt
‘De beste oplossing is de eenvoudigste. Dat is een filosofie naar mijn hart. Ook al weten er bestuursleden veel van pensioen, toch houd ik mijn verhaal simpel. Mijn agendapunten zijn kort, bondig en duidelijk. Ik begin met het gewenste eind al in gedachten. Ik word er blij van als een voltallig bestuur – vaak van wel 8 mensen – na mijn agendapunt van 10 minuten met het volste vertrouwen een eenduidig besluit neemt en mijn voorstel onderbouwd kan omarmen.’
‘Met mijn verhaallijn kunnen bestuurders goed onderbouwde besluiten nemen’